13 februari 2019

Nytt system för AGI skapade merarbete

Systemet för att lämna AGI är utvecklat för företagare som lämnar sina uppgifter själva, då blev det mer svårjobbat för redovisnings- och lönekonsulter. Nu ska Skatteverket se över vad som behöver ändras.

400 000 arbetsgivare och sju miljoner löntagare berörs av arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI. Främsta syftet med AGI och att lämna uppgifterna varje månad är att minska andelen fel och fusk. Pia Blank Thörnroos, jurist på Skatteverket, berättar att arbetet med att ta fram det nya systemet har pågått sedan förra sommaren.

Från och med nu ska alla företagare använda den nya tjänsten Arbetsgivardeklaration i stället för den gamla tjänsten Moms- och arbetsgivardeklarationer. Men för konsulter som jobbar med att rapportera in för flera företag har systemet blivit krångligare och mer svårjobbat.

– Vi har fått in en del synpunkter och förstått att systemet varit bristfälligt för dem som är konsulter och arbetar med att rapportera in för flera företag. Det är olyckligt att det har blivit så här men det har naturligtvis inte varit vår avsikt utan funktionen har bara ramlat bort i allt arbete med systemet, säger hon.

Första gången som arbetsgivarna använt systemet på riktigt har varit nu i februari när ersättningarna för arbete som betalades ut under januari rapporteras.

– De nya reglerna gör att vi får ett modernt och transparent system. När rapporteringen sker månadsvis blir det lättare att upptäcka fel exempelvis i samband med personalliggarkontroller. Detta kan förväntas leda till att skattefelet blir mindre, säger Pia Blank Thörnroos.

Från Skatteverkets håll kommer man nu att ta till sig av synpunkterna som kommit in.

– Jag kan inte säga något datum när funktionerna som efterfrågas är på plats men vi förstår att behovet finns, framför allt när det handlar om att kunna få en lista över vilka man har lämnat arbetsgivardeklaration för. Önskemålet finns på vår lista för prioriterade åtgärder när vi fortsätter att utveckla systemet, säger Pia Blank Thörnroos.

– Det är ju en stor tjänst vi har byggt och det är först nu när den börjar användas som vi kan se och förstå fullt ut hur den upplevs. Tyvärr är det ofrånkomligt att det uppstår den här typen av missar. Vi har som sagt förståelse för behovet och kommer att jobba vidare med systemet, säger hon.

Charlotta Marténg

 

Läs mer: Tidningen Balans artikel Skatteverkets system för AGI ger konsulterna extraarbete