Att många arbetar hemma under pandemin har blivit en självklarhet. Men detta har också ökat intresset för att arbeta i andra länder.
Många kan sitta var som helst och sköta sitt arbete. Detta är något som många arbetsgivare blir allt mer medvetna om, säger Maria Malm, expert internationell personbeskattning på Grant Thornton i Göteborg. Hon medverkade nyligen i ett webbinarium på temat flexibel global arbetsplats som finns tillgängligt på Grant Thorntons hemsida.
För en arbetsgivare skapar möjligheten att ha medarbetare utomlands fördelar. För en arbetsgivare kan det dessutom vara intressant att rekrytera medarbetare i andra länder. Den arbetsmarknad där en arbetsgivare kan hitta kompetenta personer blir så mycket större.
Den främsta fördelen är att man kan hitta kompetenta medarbetare oavsett av var de befinner sig. Arbetsgivaren behöver inte ta medarbetare från andra länder till Sverige när det ibland kan handla om personer som hellre arbetar från hemlandet, säger Maria Malm, men som svensk arbetsgivare ska man vara observant på vad som gäller beskattning när man har medarbetare i andra länder.
Det viktigaste som man ska tänka på är att det troligen finns krav i det andra landet på att registrera, rapportera skatt och eventuellt när det gäller sociala avgifter. Det här är sådant som ofta landar på arbetsgivaren. För en arbetsgivare gäller det att se upp med vad som kan uppfattas som fallgropar i andra länders skatteregler, fallgropar som kan orsaka kostnader, säger Maria Malm.
Vad tycker du är särskilt viktig att framhålla i det här sammanhanget?
Som arbetsgivare bör man ta reda på vilka regler som gäller i det andra landet när man har anställda där. Det gäller att säkerställa att man har en hantering som fungerar, både för medarbetaren och för arbetsgivaren.
Björn Dickson
Läs mer: Medarbetare utomlands – det här gäller
https://www.tidningenresultat.se/medarbetare-utomlands-det-har-galler
RÖR DET HÄR DIG? TA HJÄLP AV DIN REVISOR/RÅDGIVARE!