Livsbalans i stressiga tider

26 april 2023
Alternate Text

Just nu befinner vi oss i en tid fylld med bokslutsgenomgångar och inlämningar av deklarationer. Detta gör att vi ekonomer har lite mer än vanligt att göra och det är lätt att många upplever stress. Då är det extra viktigt att veta hur vi hanterar stress och tar hand om oss själva. Av denna anledning har vi intervjuat Maria Nyberg (HR-ansvarig) för att fråga om tips kring stressbearbetning och hur hon arbetar för att ge stöd i detta.

“Jag är en beteendevetande pedagogisk organisationskonsult, f.d rektor med HR kompetens som jobbar som HR-ansvarig här på Revisorsgruppen. Jag ansvarar exempelvis för systematisk arbetsmiljöarbete, arbetsrätt, rekrytering, ledarskap, organisationsutveckling och kompetensutveckling. Jag är med andra ord en sann generalist/alltiallo.”

Vad är de tre viktigaste sakerna att tänka på under stressiga tider?  
1. Att hitta vila/återhämtning regelbundet. 
2. Fylla på ”må bra” kontot med sådant som inte handlar om jobb, gärna tillsammans med människor man tycker om.
3. Sov, ät och motionera.

Vad gör du själv för att koppla bort jobbet? 
Umgås med nära och kära. Reser gärna när tillfälle ges, nära och längre bort. Tar en sväng på dansgolvet. Tittar på serier på Netflix.

Hur spelar din roll in i stressiga tider? Vad är viktigast från ditt håll? 
Vi har två stora utmaningar i jobbet: stillasittandet och stressen som förekommer periodvis. Förhoppningsvis kan jag tillsammans med alla mina kollegor på Revisorsgruppen jobba proaktivt med att förebygga stress i den mån det går. Att fånga tidiga signaler, att vara ett stöd i planeringen och stötta i självledarskapet är viktiga delar. Hos oss pratar vi med varandra, inte om varandra. En god kommunikation i samverkan med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet skapar en grund för en god arbetsmiljö. Detta är inte ett jobb för en person utan alla behöver bidra.

Vad gör ni för att ge personalen de bästa förutsättningarna? 
Genom det systematiska arbetsmiljöarbetet jobbar vi med den sociala och organisatoriska arbetsmiljön regelbundet över året. Medarbetarsamtal, AW, Kick-off, valfri tjänstgöringsgrad, kostnadsfri massage en gång i månaden, företagshälsovård m.m. är alla olika delar i vårt arbete för att skapa en frisk arbetsplats där vi jobbar tillsammans med ett högt självledarskap. Sen får man inte glömma att en god work-life balance handlar om så mycket mer än bara jobbet. Vi är en, om än en stor och viktig del, av livet, men livet är så mycket mer än jobb.

Maria Nyberg
HR-Ansvarig